Dagen etter innkjøpet kom skadestatistikken for 2018 – i en markedsrapport utarbeidet av Cicero Norge. 34 % av alle el-bil-eiere meldte skade i 2018! 10% mer enn snittet for bensin, diesel og hybrid-biler ☹  Siden eg jobbe i forsikring begynte konsekvensene av min ettergivenhet å gå opp for meg. Eg så bare pilene på forsikringspremien gå rett til værs.

Etter å ha vært utsatt for jevnlig press om bilbytte (bilgal samboer) og fordelene med El-bil ga jeg omsider etter. Det er ikke det at jeg ikke liker nye biler, men jeg var godt fornøyd med den jeg hadde! Det må og tilføyes at det i heimen har gått fra holdningen om at «eg har ikkje tru på teknologien» osv. til at el-bil va det eneste som kunne kjøbast! Det var også (litt uforståelig for meg) naturlig at det va den bilen eg kjørte mest så skulle byttes ut i El-bil.
Etter en lengre studieperiode (les motorblader, Finansavisens motorbilag kver lørdag, diverse prøvekjøringer) var
valget klart – det ble BMW i3.

Totale erstatningsutbetalinger i 2018 økte med 9,2% på bil.   El-bilene har nok en stor andel av det.   Så nå e eg blitt en pinglete el-bil-sjåfør!  Ser til høyre og venstre 2 ganger, og prøve etter beste evne å holde fartsgrensen.  Nå har det egentlig vist seg at det ikkje e et så stor problem for meg, bilen er nemlig beslaglagt av min bilgale samboer, men det er jo en annen historie.

Men oppfordringen går til alle el-bil-eiere, fokuser på defensiv kjøring – la oss holde skadene og forsikringspremiene nede.